Michel Visser_HRtop100_Unit4

Michel Visser

Global Director People Operations & Enablement bij Unit4

Aanvinken om te stemmen


Michel Visser is Global Director People Operations & Enablement bij Unit4, waar hij sinds februari 2018 in dienst is. We spraken op 3 december 2020 met hem over de effecten van de coronacrisis voor Unit4 tot nu toe en wat de verwachtingen zijn voor de toekomst. Je hoort het in de podcast!

Deze podcast op spotify luisteren? Klik hier voor de hele playlist.

Michel heeft verschillende Business & Management studies genoten aan verschillende universiteiten. In de tussentijd heeft hij uiteenlopende petten op gehad bij diverse organisaties, van salesman tot financieel administrateur, docent geschiedenis en economie, website designer tot projectmanager. Voordat hij begon bij Unit4, voerde hij een senior manager-rol uit bij HEMA. In februari 2018 maakte hij de overstap naar Unit4 en ging aan de slag als Director HR Operations. Hij groeide uiteindelijk door en is momenteel Senior Director Global People Operations & Enablement. Naast zijn rol bij Unit4 is hij docent HRM & Organizational Behaviour bij de Vrije Universiteit van Amsterdam en schrijft hij educatieve economieboeken. 

Unit4

Unit4 is een softwarebedrijf dat bedrijfssoftware, ERP-applicaties en aanverwante diensten ontwerpt om de hele bedrijfsvoering binnen organisaties te kunnen runnen. Het focust zich voornamelijk op people centric businesses; bedrijven waar mensen centraal staan. Denk aan de overheid, het onderwijs, de non-profit sector, maar ook consultancy-bedrijven. Kortom, overal waar mensen het belangrijkste kapitaal zijn. 

Michel vertelt

Mensen binnen de organisatie succesvol maken, dat is de HR-missie van Michel, juist ook in deze tijd. Binnen Unit4 werd er al veel op afstand en thuis gewerkt, al voor de coronacrisis. ´Corona is eigenlijk het laatste zetje geweest om all in te gaan, de infrastructuur hadden we gelukkig al´, aldus Michel. Verder vertelt hij dat tijdens de coronacrisis vooral aandacht is besteed aan de verbondenheid tussen werknemers en met het bedrijf. Maar ook aan de fysieke, mentale en sociale gezondheid van werknemers. Er zijn verschillende initiatieven genomen, zoals bijvoorbeeld het Fit for You programma, yogalessen, virtuele praatsessies en door middel van stappen tellen geld doneren aan goede doelen. Door de coronacrisis is gebleken dat er veel meer mogelijk is dan dat het lijkt, zoals online meetings met collega´s en klantgesprekken. Momenteel wordt er gekeken naar de nieuwe inrichting van kantoorpanden. Het streven is om hubs te bouwen, maar ook experience centers voor klanten en medewerkers. In plaats van plekken voor alleen het wegtikken van mailtjes, zullen dit plekken zijn voor ontmoetingen met elkaar en het delen van inspiratie. Michel vertelt dat binnen Unit4 de basis is dat werknemers de verantwoordelijkheid en vrijheid krijgen en nemen om hun werk goed uit te kunnen voeren. De keerzijde daarvan is wel dat mensen een goede controle over hun agenda moeten beheersen en nee leren zeggen. Daarom zijn er richtlijnen opgesteld en zijn er zogenoemde I-days, waarop medewerkers helemaal een dag voor henzelf hebben. Verder zijn informele communities binnen het bedrijf erg belangrijk. Een belangrijke vraag daarbij is: ´Hoe bouw je aan een echte people-centric business?´

HRtop100_podcasts_2019_Anny Hartstra

Anny Hartstra

Directeur Human Resources & Marketing en communicatie bij Arkin

Menu