Hans Faber_HRtop100_Scotch & Soda

Hans Faber

HR Director bij Scotch & Soda

Aanvinken om te stemmen


Hans Faber is HR Director bij Scotch & Soda, waar hij sinds januari 2015 in dienst is. We spraken op 30 oktober 2020 met hem over de effecten van de coronacrisis voor Scotch & Soda tot nu toe en wat de verwachtingen zijn voor de toekomst. Je hoort het in de podcast!

Deze podcast op spotify luisteren? Klik hier voor de hele playlist.

Hans Faber begon 6 jaar geleden bij Scotch & Soda als HR Director. Zijn carrière begon bij Yacht, waar hij twee jaar werkte. Vervolgens werkte hij bij een start-up als Director HR voor drie jaar. Daarna maakte hij de overstap naar Daimler AG. In 2005 begon hij bij Adidas en werd verantwoordelijk voor HR in Nederland en Duitsland. In 2015 maakte hij de overstap naar Scotch & Soda. Inmiddels heeft hij 22 jaar ervaring in het HR-vak.

Scotch & Soda

Scotch & Soda is oorspronkelijk een Nederlands kledingbedrijf, opgericht in 1985. Scotch & Soda verkoopt dames-, heren- en kinderkleding. Wereldwijd bestaan er 280 winkels van Scotch & Soda en er zijn webstores en wholesale partners. Het hoofdkantoor staat in Amsterdam.

Hans vertelt

Het coronabeleid verschilt per land. Ook verschilt de wet- en regelgeving per land waar HR mee te maken heeft. Scotch & Soda heeft bovenop de maatregelen ook eigen corona guidelines gemaakt, welke wereldwijd voor alle winkels gelden. Hans vertelt dat Scotch & Soda onbewust het principe heeft gehad om altijd een stapje voor te zijn op de maatregelen van de overheid. Zo is Scotch & Soda al eerder begonnen met het werken met mondkapjes in de winkels en met doorkeepers bij de winkeldeur. ´Dat is een winstfactor geweest, net iets meer doen dan dat de overheid je voorlegt´, aldus Hans. Ook Scotch & Soda is niet ontkomen aan een versnelde digitalisering. Zo zijn er digital showrooms met een groot tempo gebouwd en is binnen twee weken een online outlet opgezet. De E-commerce- en IT-afdeling zijn dan ook aan het opschalen. Verder vertelt Hans dat hij gelooft in een custom made approach als het gaat om het nieuwe werken. Volgens Hans is het belangrijk om mensen de vrijheid en het vertrouwen te geven om hun werkritme op te pakken. Je hebt namelijk te maken met verschillende groepen mensen en verschillende afdelingen binnen je organisatie. Daarbij zijn cultuur, persoonlijke aandacht en de people-manager die echt contact heeft met mensen, heel belangrijk. Het welzijn van medewerkers is dan ook een onderwerp wat steeds meer aandacht moet krijgen. Hans geeft aan om als HR niet alleen op het welzijn van werknemers te letten, maar ook op die van het management. 

HRtop100_-_Janine_Vos-Rabobank

Janine Vos

CHRO/Member Managing Board bij Rabobank

Menu