IMG 7708 Favorit

Chris Overbeek

Directeur HR bij Aldi

linkedin icon

‘Het belang van HR heb ik nooit hoeven uitleggen’

Vanuit bijna niets beginnen in een grote organisatie met HR. De één schrikt ervoor terug, de ander doet niets liever. Chris Overbeek behoort tot de laatste categorie. Tot voor kort was hij HR-directeur bij ALDI Holding B.V. in Nederland. Zijn inzet in Nederland viel op: hij is namelijk recent begonnen als HR Directeur bij ALDI Einkauf GmbH & Co. oHG in Duitsland.

Sinds de zomer pendelt hij heen en weer tussen Nederland en Duitsland. Ons ontmoet hij bij het hoofdkantoor van ALDI Holding B.V. in Culemborg, de plaats waar hij de afgelopen twee jaar als HR-directeur werkte aan een overkoepelend HR-beleid. ‘Er was nog veel ruimte voor verbetering,’ zegt hij glimlachend.

Overbeek stapte jaren geleden na zijn studie Personeel & Arbeid de HR-wereld in, aanvankelijk als personeelsconsulent bij een sociale werkplaats. Een bevlogen HR-manager motiveerde hem daar om zich de kneepjes van het vak eigen te maken. Bij de sociale werkplaats kwam hij in aanraking met een grote diversiteit aan problemen, van schuldproblematiek tot psychische stoornissen en criminaliteit. Een wereld ging voor hem open. ‘Ik ontdekte dat ik echt iets voor anderen kon betekenen.’ Na zes jaar besloot hij over te stappen naar de commerciële sector, waar hij eerst bij vrachtwagenbedrijf MAN (onderdeel van PON) en vervolgens bij de DA Retailgroep en later de Vomar Voordeelmarkt terechtkwam.

Grote organisatieveranderingen vormen de rode draad in zijn loopbaan, zegt hij. Fusies, reorganisaties, en alles daartussenin. ‘Op zulke momenten begin je als het ware opnieuw. Je kijkt naar de structuren: zijn er nieuwe afspraken voor loopbaanontwikkeling nodig, moet er een ondernemingsraad komen, enzovoorts.’ Hij begint te stralen. ‘Ik krijg daar veel energie van.’

‘Inmiddels bakken we zelf brood’

HR was bij ALDI nog een relatief onbekend fenomeen toen hij er als HR-directeur begon in 2016.

Negatieve berichtgeving over hoge werkdruk en slechte resultaten in tevredenheidsonderzoeken deed de organisatie besluiten het roer om te gooien.’ De voorganger van Overbeek werd aangesteld. ‘Zij zette de eerste stappen naar een serieus HR-beleid. Ze zorgde voor een vertrouwenspersoon, normaliseerde het contact met de vakbonden en realiseerde een terugkerend medewerkers-onderzoek.’

Intussen werd een nieuwe winkelformule geïntroduceerd met een andere invulling aan het discount-denken waarbij nog meer andacht voor klantgerichtheid is. ‘De omdozen staan nog steeds in de winkels, maar de focus is verschoven. Winkelmedewerkers bakken inmiddels brood waar de klant bij staat, het versassortiment is uitgebreid en we bieden meer biologische alternatieven. Ook zijn de openingstijden verruimd.’

De veranderingen door de modernisering waren voor medewerkers, van wie velen al jarenlang bij de discounter werkten, best groot. ‘Niet alleen voor winkelmedewerkers, maar ook voor het management, die nu hun mensen moeten begeleiden in deze nieuwe benadering.’

‘Hoe behoud je mensen?’

Toen Overbeek bij ALDI begon, probeerde hij zo veel mogelijk mensen uit de organisatie te spreken, van winkel- en magazijnmedewerkers tot Managers Sales & Operations en directeuren. Dat was nog niet eens zo eenvoudig, aangezien ALDI Nederland uit negen zelfstandige BV’s bestaat. ‘Met elk een eigen bestuur, distributiecentrum, enzovoorts. Voordeel van deze structuur is dat we dicht op de markt zitten en snel kunnen reageren. Ondanks dat er verschillen per regio’s zijn, zag ik bij iedereen een enorme bereidheid om van elkaar te leren en samen te groeien.’

Overbeek pakte een aantal zaken centraal op. ‘Werving was er hier een van. Alleen al de drempel verlagen om te solliciteren bleek zinvol: na een vereenvoudiging van de website en een socialmediacampagne hadden we in het eerste jaar al een verdubbeling van de sollicitanten. Toen bleek vooral de vraag hoe we konden zorgen dat deze mensen ook langere tijd zouden blijven. Bij ALDI geloven we namelijk in langdurige samenwerking.’

Deel van het antwoord was om duidelijkere loopbaanperspectieven te schetsen, vertelt Overbeek. ‘Het mooie aan ALDI is dat je hier snel veel verantwoordelijkheid kunt krijgen. Iemand met ambitie en potentie kan snel leidinggevende worden’. Om zowel bestaande als nieuwe ALDI medewerkers hierbij te ondersteunen werd een eigen opleidingenhuis met cursussen en trainingen gebouwd. ‘Op deze manier zorgen we ervoor dat we ook echt waarmaken wat we beloven’.

‘De duidelijke loopbaanpaden en ons opleidinshuis helpen om nieuw talent aan te trekken maar we zijn ons eigen interne talent natuurlijk niet vergeten!’ Dit jaar is ALDI begonnen begonnen met het trainen van alle managers. Van Directie tot filliaal managers. De eerste 250 zijn inmiddels gestart

met een traject van een half jaar in communicatie, persoonlijke effectiviteit en (coachend) leiderschap, vertelt hij tevreden. ‘Het mooie van dit traject is dat we naast ‘met elkaar leren’ ook allerlei collega’s met elkaar in contact brengen. Veel van de managers kende elkaar voor dit traject nog niet.’

Ook heeft ALDI een traineeprogramma gelanceerd. ‘Sinds vorig jaar zomer zijn we gestart met meer dan dertig trainees, jonge mensen met een hogere opleiding. Zo krijgen we vers bloed, maar stimuleren we ook een lerende cultuur, zowel onder de nieuwkomers als de zittende mensen.’

‘Pak het stap voor stap aan’

De eerste resultaten van de maatregelen zijn positief. ‘Afgelopen jaar alleen al zijn er duizenden mensen bijgekomen. Honderden leidinggevenden hebben trainingen gevolgd en elkaar ontmoet. We zijn er nog niet natuurlijk, maar zolang we het bedrijf elke dag een stapje verbeteren, dan wordt het uiteindelijk fantastisch’ vertelt hij met een glimlach. ‘Ik heb niet eerder bij een organisatie gewerkt waar zo enthousiast op ontwikkeltrajecten werd gereageerd.’

Terugkijkend op de afgelopen twee jaar is Overbeek blij dat hij veel in gang heeft kunnen zetten, ook al was het af en toe misschien wat veel. ‘We konden als HR-team niet direct alles doen. Maar ik denk wel dat het goed is geweest om veel tegelijkertijd op te pakken. De toegevoegde waarde van HR is daardoor bij velen opgemerkt.’

Niet dat hij ooit het belang van HR moest verdedigen, benadrukt hij. ‘Ik heb hier, en ook eerder, nooit het gevoel gehad dat ik moest uitleggen waarom HR belangrijk is. Niet iedereen heeft er direct een beeld bij, maar is algemeen bekend dat mensen het verschil maken.

‘Onze medewerkers zorgen voor tevreden klanten en daarmee zijn ze cruciaal in het succes van ALDI.’


‘In Duitsland mag ik anders zijn’

Nu is het tijd om ook in Duitsland het HR-beleid een concreet gezicht te geven als HR Directeur bij ALDI Einkauf GmbH & Co. oHG in Essen. ‘In alle ALDI landen zijn de afgelopen jaren mooie stappen gezet in de ontwikkeling van HR. Met mijn ervaring uit Nederland, en inmiddels ook uit Duitsland, kan ik een goede bruggenbouwer zijn tussen deze negen landen.’

‘Het is bijzonder dat er een Nederlander aangenomen is op deze  positie in Duitsland’. De Duitse wortels gaan diep. In 1913 opende de familie Albrecht hun eerste winkel in Essen. In 1945 namen de twee zonen Karl en Theo Albrecht deze winkel over en voerde een volledig nieuw concept door: zelfbediening.

Inmiddels voelt hij zich thuis in Essen, waar zijn nieuwe werkplek is. ‘Als buitenlander krijg je als vanzelf een soort vrijheid: je mag anders zijn. Ik krijg veel ruimte om eigen ideeën vorm te geven. Je ontdekt ook dingen aan jezelf: ik dacht altijd dat het voor je werk heel belangrijk was om de taal goed te beheersen, maar je lichaamstaal – hoe je kijkt en wat je doet – is minstens zo belangrijk in de communicatie met collega’s.’

Een van zijn eerste acties als kersverse HR Directeur is om de collega HR-directeuren van de verschillende Europese landen bijeen te brengen. ‘We moeten samen gaan kijken hoe we het HR-beleid handen en voeten kunnen geven. De situaties en culturen verschillen per land maar er zijn ook veel overeenkomsten. Persoonlijke ontwikkeling, waardering, samen succes hebben zorgt overal in de wereld voor gemotiveerde en enthousiaste medewerkers die op hun beurt klanten blij maken.’

Chris Overbeek werkte tot voor kort als HR-directeur bij ALDI Holding B.V. in Nederland en is sinds najaar 2018 HR Directeur voor ALDI Einkauf GmbH & Co. oHG in Duitsland. ALDI Einkauf GmbH & Co. oHG is onderdeel van de ondernemingsgroep ALDI Nord in Duitsland. ALDI Nord heeft in totaal 70 regionale bedrijven verspreid over 9 Europese landen.

Auteur: Winnifred Jelier 

HRtop100