Paul Ridderhof 7feb18 1552 002

Marlie Dierkens Schuttevaer

HR manager bij Action

linkedin icon

 ‘HR laat kansen liggen’

 

HR kan meer denken vanuit doelgroepen, vindt Marlie Dierkens Schuttevaer, als HR manager eindverantwoordelijk voor alle 375 winkels van Action in Nederland. ‘We benaderen iedereen vaak hetzelfde en laten hierdoor kansen liggen.’

De koffie is klaar, speculaasbrokken liggen op een bordje. Marlie Dierkens Schuttevaer is klaar voor het interview. Vorig jaar is ze begonnen als HR manager bij Action Nederland. Bij andere bedrijven heet deze functie vaak HR-directeur, maar Action is een nuchter bedrijf, dus HR-manager dekt ook de lading. ‘Een superbedrijf,’ zegt ze en pakt een stuk speculaas. Al tijdens haar opleiding aan de hotelschool kwam ze in HR terecht, toen ze bij een uitzendbureau voor horecapersoneel ging werken. HR stond nog in de kinderschoenen op technologisch gebied. ‘Veel bedrijven gingen voor het eerst met elektronische databases werken. Tot dan toe moest je bij elke vacature een rolodex met kandidaten door.’ Na haar studie ging ze onder meer aan de slag als HR-adviseur bij KPN. Ze stapte over naar Achmea – later Zilveren Kruis Achmea – waar ze doorgroeide naar de functie van HR-manager, en werkte vervolgens nog een tijd in de financiële sector.

Talentontwikkeling was in die jaren een terugkerend onderwerp. ‘De jaren negentig, dat was een leuke tijd. Iedereen wilde graag verder en hoger, en dit kón ook. Mensen hadden veel plezier in hun werk, het ging veel mensen voor de wind in die tijd.’Na verloop van tijd begon het te knagen. ‘Ik wilde graag in een andere sector als HR-manager aan de slag, want ik verwachte daar weer veel te leren. Toen kon ik aan het werk bij Makro.’ Daar ontdekte ze een andere kant van HR. ‘In de retail is er zo weinig marge op de producten: je moet bij alles nadenken of het toegevoegde waarde heeft. Als ik bij Makro met een voorstel kwam, was steevast het antwoord: weet je hoeveel tomaten we moeten verkopen om dit te realiseren? Het maakte me kostenbewuster. Je kunt een klantvriendelijk bedrijf willen, maar dan moet je ook weten hoeveel kosten je per uur moet maken om dit voor elkaar te krijgen.’

Twee jaar later begon ze bij Action Nederland, waar ze eindverantwoordelijkheid kreeg. ‘Ik ben goed in meebouwen. Ik wil graag dingen ontwikkelen en met een team concreet resultaat neerzetten. Dat is bij zo’n snelgroeiend bedrijf als Action extra dynamisch. Elke dag krijg je weer een kans om de business te verbeteren. Dat geeft een geweldige energie.’ Bij Action heerst een cultuur van ‘niet lullen maar poetsen’. ‘Dat past wel bij mij,’ lacht Dierkens Schuttevaer. ‘Een van onze waarden is eenvoud: wat we hier doen, doen we in alle andere landen ook. No-nonsense. Alle winkels zijn dan ook hetzelfde: of je nu in Almere of Toulouse naar Action gaat. En iedereen draagt zijn steentje bij. Op basis van gelijkwaardigheid. Als ik in een winkel kom, zet ik zelf koffie en was ik mijn eigen kopje af. We tutoyeren elkaar, zelfs in Duitsland, waar bedrijven vaak formelere omgangsvormen hanteren.’

‘Werk aan saamhorigheid’

Een uitdaging in haar werk noemt ze de omvang van de organisatie. ‘We hebben vijftienduizend medewerkers in Nederland. Probeer dan maar eens een persoonlijke benadering te realiseren,’ zegt ze met een glimlach. ‘Ik kom in de winkels en zie veel mensen, maar ik ken echt niet iedereen. Toch willen we natuurlijk graag een gevoel van saamhorigheid creëren. Leidinggevenden spelen hierin een belangrijke rol. Zij moeten zorgen dat iedereen zich thuis kan voelen en laten zien dat we openstaan voor diversiteit, voor mensen met verschillende achtergronden.’ Ze wijst naar een poster in de hoek, vol met portretten van lachende winkelmedewerkers. ‘Die mensen werken hier allemaal echt. Ze wonen allemaal in de buurt van de winkel waar ze werken. Zij zijn dus heel herkenbaar voor onze klanten.’

Met een medewerkersapp wil Dierkens Schuttevaer medewerkers nog dichter bij elkaar brengen. ‘We zitten nog in de ontwikkelfase, maar zo’n app gaat helpen onze medewerkers te bereiken. Je kan het werkrooster en de salarisstrook sturen en ze informeren over trainingen en voorzien van relevante en actuele informatie. Communiceren met verschillende doelgroepen dus, waarbij ook interactie mogelijk is. Idealiter wordt het meer dan een zakelijk instrument. Het moet ook fun zijn.’

‘Denk meer vanuit doelgroepen’

Werving en loopbaanontwikkeling vormen belangrijke onderwerpen voor Dierkens Schuttevaer. ‘We zoeken jaarlijks veel nieuwe mensen.’ Met een Recruitment Marketeer besloot ze de vacatureteksten  onder handen te nemen. ‘Voorheen was er één vacaturetekst als we een winkelmedewerker zochten. Inmiddels maken we bewust onderscheid tussen mensen die een bijbaan zoeken of voor wie Action een nieuwe stap in hun loopbaan is. We hebben nu verschillende vacatureteksten met elk een eigen toon en woordkeuze. Als je nu als vijftienjarige online zoekt op ‘bijbaan’, dan krijg je veel sneller een van onze vacatures in de resultatenlijst te zien. Het aantal sollicitaties is hierdoor toegenomen.’ Daarnaast introduceerde Dierkens Schuttevaer met haar team zogeheten wervingstafels voor bijbanen: ‘In elke winkel is er een aantrekkelijk hoekje met informatie over werken bij Action. Ter plekke kun je aan een tafel vijf vragen beantwoorden en je sollicitatieformulier inleveren bij de bedrijfsleider, die direct kijkt of je geschikt bent. Sinds de wervingstafel hebben we ruim 30% meer instroom,’ vertelt ze. Er komen elke dag zoveel klanten in de winkel; dat zijn onze medewerkers van morgen. Buitenlandse vestigingen denken erover om het idee over te nemen.

Doelgroepdenken biedt volgens Dierkens Schuttevaer nog veel kansen. ‘HR benut die kennis van de markt helemaal niet voldoende, niet in de retail noch in andere branches. We benaderen iedereen vaak hetzelfde, terwijl je veel kunt bereiken door meer rekening te houden met verschillende behoeften, niet alleen in de werving, maar ook tijdens de loopbaanontwikkeling. Data kan hier natuurlijk uitkomst bieden: je kunt als HR-professional het doelgroepdenken dan veel specifieker maken. Maar dan moet je die data wel hebben. Bij Action werken zo veel mensen dat die data ook echt betekenis zou hebben. Een van mijn ambities is om deze data beschikbaar te maken en te benutten.’

Ondertussen werkt ze verder om het doelgroepdenken in praktijk te brengen. ‘Dit is het belangrijkste voor de groei van Action. Mensen die bij ons zijn doorgegroeid in de winkel zijn onze beste mensen. Dat moeten we beter in kaart brengen. Hiervoor hebben we net nieuwe overzichten ontwikkeld, zodat we kunnen zien of we voldoende doorgroeikandidaten hebben in elke regio. Misschien wil een winkelmedewerker op een dag wel vulploegleider worden of overstappen naar een distributiecentrum. Ook dit idee heeft nu de aandacht van buitenlandse vestigingen gewekt’, vertelt ze. Nederland loopt daarin echt voorop en kan daardoor de andere landen helpen of als eerste een pilot opstarten. ‘Geweldig. Nieuwe dingen ontwikkelen, meebouwen en iets neerzetten. Het is niet makkelijk om de bijdrage van HR concreet te maken. Als dit lukt en je ziet zelfs dat anderen ermee aan de slag willen, is dat heel leuk.’

Tot slot werkt ze aan duurzame inzetbaarheid met mbo-opleidingen voor ervaren medewerkers. ‘We bieden allerlei mogelijkheden. Van trainingen tot volledige mbo-opleidingen. Onze mensen zijn soms al jong begonnen met werken en met een mbo-opleiding kunnen ze zichzelf versterken. Maar ook bieden we soms hulp bij privékwesties, zoals begeleiding door een budgetcoach bij financiële problemen. Er kan hier veel, zolang we zien dat het jou helpt om je werk beter te doen.’

‘Ga voor roomboter’

De speculaas is nog niet op, maar de tijd is wel bijna om. Dierkens Schuttevaer wil graag nog één wapenfeit delen: het filmpje dat ze liet maken om jongeren te verleiden bij Action stage te komen lopen. ‘Zij zijn voor ons belangrijke aanwas. In het filmpje leggen we uit wat je bij ons allemaal kunt doen en wat we in mensen zoeken. Zo’n filmpje kost wat, maar dan heb je ook iets. Je moet zoiets niet half doen, vind ik. Roomboter of helemaal niet, zeg ik vaak. Mijn werkfilosofie in een notendop en verrassend genoeg past hij goed bij de discountformule van Action.’ Het filmpje is inmiddels veelvuldig bekeken en er zullen er meer volgen.  

Marlie Dierkens Schuttevaer is sinds 2017 HR-manager bij Action Nederland, een van oorsprong Nederlandse winkelketen met meer dan 1200 vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg, Frankrijk en Polen.

Auteur: Winnifred Jelier

Volg de HRtop100

linkedin-icontwitter-icon