Martijn van Dort

Martijn van Dort

Global CHRO bij Comparex

linkedin icon

‘Je kunt toch tegelijk lopen en denken?’

Veranderingen gaan te snel voor uitgebreide beleidsplannen. Houd je boodschap bondig en werk doelgericht. Aan het woord is Martijn van Dort, global CHRO van het internationale ict-bedrijf Comparex.

Bij Comparex staat de wereld niet stil. Afgelopen maand is de internationale ict-firma samengegaan met SoftwareONE, waardoor het bedrijf in één klap ruim twee keer zo groot is. Martijn van Dort, global HR-directeur van Comparex, kijkt enthousiast. ‘Ik houd van snelheid.’

Van Dort studeerde Human Resources in Breda, maar ging na zijn afstuderen in 1994 eerst een jaar het leger in. Als soldaat werd hij uitgezonden naar Bosnië. ‘Wil je leren om goed met onverwachte gebeurtenissen om te gaan, dan moet je het leger in.’ Vervolgens ging hij aan de slag bij PCI-consultants, een recruitmentbureau voor ict-personeel. ‘Iedereen die je vond, kon je ook plaatsen. De ict-business was booming. Ruime bonussen, leaseauto’s en ballonvaarten – het kon niet op.’

Maar na zeven jaar was hij toe aan verbreding. Eerst bij Interpolis en de Rabobank. Vervolgens kwam hij terecht bij het Amerikaanse Biotech. Daar kwam international HR voor het eerst serieus op zijn pad. Hij verhuisde met zijn gezin als expat een aantal jaren naar Denemarken, vervolgens belandde hij voor dezelfde firma in de Verenigde Staten. Een andere farmaceut volgde, Teva, maar na zes jaar besloot hij weer terug te keren naar de ict-wereld, zij het in een internationale eindverantwoordelijke HR-rol.

‘Bouwen loopt als een rode draad door mijn loopbaan: ik ben telkens dingen aan het opzetten en ontwikkelen. Ik heb veel energie. Bestuurders zien dat en geven me denk ik daarom graag die bouwrollen. Ik kan dingen voor elkaar kan krijgen en zeg graag waar het op staat maar, maar ik zal nooit mensen iets door de strot proberen te duwen. “Getting things done in connection”  – dat is voor mij een belangrijk uitgangspunt.’

 

‘We deden dingen dubbel’

 

Comparex adviseert  bedrijven wereldwijd in hun digitale transformatie. Het beheren en optimalieren van software en cloud management zijn onderdeel van de services. ‘In korte tijd zijn er veel ict-bedrijven overgenomen en we groeien nog steeds. De diversiteit is groot en we moeten hard werken om ervoor te zorgen dat we als één organisatie opereren. Tegelijkertijd zit Comparex in een transformatie, van een licentiefirma naar een global managed services provider:  We  moeten op een andere manier gaan werken.’

Toen Van Dort binnenkwam, besloot hij de HR-managers bijeen te roepen en samen te kijken hoe er meer eenheid mogelijk is. ‘Er was geen HR-agenda voor de hele organisatie. Veel werd dubbel gedaan. Bij juridische kwesties werd er soms bij verschillende vestigingen verschillend gehandeld. De eerste stap was dan ook kijken wat iedereen nu eigenlijk doet. We hebben onder meer een werkmodel opgezet om processen beter in beeld te krijgen. Ook keken we naar wat we willen bereiken. Eigenlijk is dat laatste simpel: we willen happy people, strong results en one company. Maar de vraag is natuurlijk: hoe kom je daar?’

Van Dort liet de HR-directeuren hier tijdens een driedaagse bijeenkomst op kauwen. Allerlei suggesties gingen over tafel. Rond belangrijke HR-thema’s liet hij vervolgens global virtual teams opzetten, online communities waarin de HR-medewerkers van Comparex informatie en gedachten kunnen uitwisselen. ‘Ineens werken mensen uit India, Amerika of Turkije met focus aan HR-topics, die relevant zijn voor de business. Ook besloot Van Dort een prijs in het leven te roepen om de cultuur te versterken, de Pride Award. ‘Pride betekent trots, maar is ook de afkorting van onze waarden: personal development, respect, integrity, diversity en excellence.’ Winnaars mogen een reis maken. ‘Fantastisch toch? Zo’n prijs helpt echt: mensen hebben erdoor meer het gevoel dat ze deel uitmaken van één global company.’

 

‘Het begint bij goed leiderschap’

 

Leiderschap is voor van Dort de komende tijd een belangrijk onderwerp. ‘Daar begint het. Managers spelen een centrale rol in het creëren van een organisatie waar iedereen zich thuis voelt, eigen regie neemt en elkaar makkelijk opzoekt. We kijken nu wat we precies van onze managers willen. Wat moeten ze kunnen om ons doel te bereiken? Een inspiratiebron is Microsoft, waar ze drie bondige richtlijnen hebben geformuleerd: create clarity, generate energy en deliver success. Ook wij gaan dit voor Comparex pakkend  formuleren.’

Daarnaast kunnen de processen binnen de organisatie nog soepeler, ziet van Dort. Onderdeel hiervan is meer agile werken, een werkvorm die Comparex met veel ict-bedrijven heeft omarmt: ‘We willen geen stugge organisatie die op een watervalachtige manier projecten onderneemt. De wereld draait zo snel. Daar moeten we op inspelen.’ Van Dort klikt een paar keer op zijn toetsenbord. Op zijn computerscherm verschijnen twee illustraties: op de eerste staat een ongelukkige klant die eerst één wiel, dan twee wielen en pas helemaal aan het eind van het plaatje een auto krijgt. In de tweede illustratie krijgt een gelukkige klant direct een skateboard, dan een step, een fiets en uiteindelijk de auto. ‘Het tweede scenario is ons voorbeeld. We willen steeds resultaten, zodat je klanten voortdurend iets kunt bieden en je ze niet hoeft te laten wachten.’

Dit uitgangspunt, dat resultaten hier en nu belangrijk zijn, komt ook terug in van Dorts lijfspreuk: Paths are made by walking, not waiting. ‘Te vaak zitten we als HR-professionals te wachten tot de ideale oplossing zich aandient, terwijl de wereld verandert. Maar je kunt toch lopen en denken tegelijk? Ik begin liever, en ontwikkel en verbeter onderweg. Maak onderwerpen klein en actionable.’ Grote HR-projecten zijn aan van Dort dan ook niet echt besteed. ‘Natuurlijk moet je HR-beleid zorgvuldig uitwerken en daar goed met elkaar over praten, maar in een salesbedrijf als het onze is bondigheid geboden. Als je niet in drie slides kunt uitleggen wat je bedoelt, dan doe je iets verkeerd. Je moet vaart houden.’

 

‘Hoe houden we mensen aan boord?’

 

Een andere uitdaging voor van Dort betreft de recruitment: hoe vind je de juiste mensen en zorg je dat ze blijven? ‘In de ict-sector is het verloop groot. Bij ons verschilt dit per land, maar ook wij zijn bezig met de vraag hoe we mensen het beste aan boord kunnen houden. We proberen het hier zo aantrekkelijk mogelijk te maken, vanaf het allereerste moment dat je binnenkomt. Ik gebruik graag de analogie van het restaurant: als je uit eten gaat en je wordt hartelijk ontvangen en de sfeer is goed, dan draagt dit al bij aan hoe je avond is, ook al heb je dan nog niets gegeten. Het is kortom niet genoeg om mensen een goed salaris te bieden. Mensen willen ook uitdagend werk en een goede werksfeer. Verkopers kun je extra motiveren met een bonussysteem, terwijl je technici enthousiaster maakt met innovatie en klussen waar ze echt hun tanden in kunnen zetten.’

Om te zorgen dat mensen kunnen groeien in hun werk is er onder meer een mentorprogramma opgezet. ‘Met een scan brengen we in kaart waar we nog gaps hebben, zoals bepaalde vaardigheden. Daar zetten we dan mentoren op, ervaren collega’s die bijvoorbeeld via Skype mensen verder helpen. We zijn nu in tien landen bezig met een pilot. Bij succes wordt dit verder uitgebreid. Dat doen we agile: eerst doen, dan afstemmen met de klant, vervolgens evalueren en daarna verbeteren.’

Ook is van Dort bezig met het opzetten van een opleidingstraject, samen met Microsoft. ‘Ik zou klein willen beginnen, met bijvoorbeeld vijftien mensen die drie keer drie maanden in verschillende landen meelopen, zodat ze veel ervaring opdoen en in contact komen met verschillende culturen. In ruil daarvoor moeten ze ten minste twee jaar in dienst blijven. Dat is toch redelijk? Het lijkt in ieder geval mij heel leuk voor iemand die net begint.’

 

‘We komen steeds hoger in de piramide van Maslow’

 

Over de toekomst van HR maakt van Dort zich weinig zorgen. ‘Veel van ons werk wordt natuurlijk eenvoudiger dankzij digitalisering: er zijn steeds slimmere tools om de administratieve lasten bij HR weg te halen. HR-professionals kunnen zich daardoor meer richten op wie de juiste mensen zijn voor de organisatie en hoe je die behoudt. Voorzien in basisbehoeften – een salaris, baanzekerheid – is allang niet meer genoeg. We komen met zijn alleen steeds hoger in de piramide van Maslow: we willen ook zelfontwikkeling en goede sociale relaties. Voor bedrijven is het de vraag hoe je dit het beste kunt realiseren. Daar komen wij HR-professionals om de hoek kijken.’

Martijn van Dort is global CHRO bij Comparex, een internationaal Platform, Solutions en Services bedrijf. Onlangs is Comparex samengegaan  met SoftwareONE, waarmee het aantal medewerkers gaat verdubbelen naar 5000 en het aantal landen met vestigingen in één klap groeit van 36 naar 88.

Auteur: Winnifred Jelier

Volg de HRtop100

linkedin-icontwitter-icon