Rien van Ekris

Rien van Ekris

HR-directeur bij Danone Nutricia Early Life Nutrition 

linkedin icon

‘Als HR-directeur ben ik mezelf,  een rebel with a cause. Ik ga voor het grotere goed.’

Tijdens het gesprek met Rien van Ekris, HR-directeur bij Nutricia Cuijk, onderdeel van Danone, merken we duidelijk dat hij zijn basis op orde heeft; bij ieder onderwerp noemt hij een theorie, model of denker die zijn acties heeft geïnspireerd. Van Ekris houdt zijn vak goed bij én brengt deze inzichten daadwerkelijk in de praktijk. ‘Alle opgedane ervaring en kennis, neem ik mee in mijn rugzak. Ik kijk wat een organisatie nodig heeft en kan vormen. Dan gaan er zaken  echt verbeteren.’

‘We kennen ze allemaal wel, de PZ-functionaris die in een slachtofferrol zit en voortdurend zegt dat de organisatie niet naar hem of haar luistert. Zo’n type ben ik nooit geweest.’ Het is een van de eerste dingen die Van Ekris zegt in het gesprek. Hij noemt zichzelf dan ook geen doorsnee HR-persoon, ogenschijnlijk beïnvloed door zijn studieachtergrond in human resource-management, marketing en verandermanagement. Meer dan tien jaar geleden zag hij al een omslag in HR: HR moest veel meer gaan meedenken, ofwel de organisatie als klant gaan benaderen.

‘Ik vind het bijzonder als ik mensen kan helpen om een beter inzicht in zichzelf te krijgen.’

Van Ekris’ eerste baan was bij Mars. Daar maakte hij kennis met het Ulrich-model en daar is ook de basis gelegd voor de rest van zijn carrière. Bij Mars leerde hij een van de modellen van Gallup kennen. Twaalf simpele vragen, waarbij je de betrokkenheid van medewerkers meet. Ook dat kan een hulpmiddel zijn om een organisatie met een simpele tool verder te brengen. ‘Ik vind het bijzonder als ik mensen door middel van ervaring en hulpmiddelen kan helpen om een beter inzicht in zichzelf te krijgen, om daarna weer zelfverzekerd achter het stuur te gaan zitten,’ zegt hij daarover.

Na vijf jaar maakte Van Ekris de overstap naar Pepsico, waar hij bij meerdere bedrijfsonderdelen werd ingezet ‘waar totale business turnaround nodig was’. Om de broodnodige verandering door te voeren, is hij binnen Pepsico direct aan de slag gegaan met de veranderstrategie met een duidelijke focus op purpose (de why). ‘Dat is enorm belangrijk in verandering. Als iedereen het waarom weet, dan kan je verder met het integreren van de strategie, de cultuur en jaarplannen die zorgen voor de bedrijfsresultaten en een inspirerende werkomgeving, waarin iedereen zijn voldoening kan vinden.’ In zijn veranderstrategie stelde Van Ekris strategische prioriteiten. ‘Niet meer dan vijf,’ waarschuwt hij. ‘Anders is het lastig te onthouden.’ Zo gezegd, zo gedaan. De organisatie werd transparanter en kreeg een duidelijke strategie en toekomstvisie. De medewerkers werden hierin meegenomen. Bovendien werd er ook gekeken naar sleutelposities in de organisatie, waaronder het managementteam én de capabilities die daarop nodig waren. Dat ging niet over één nacht ijs. Vier jaar later kon het team waar Van Ekris onderdeel van uitmaakte met trots presenteren dat de KPI’s groen waren en dat mensen gelukkiger waren in hun werk. Een mooi moment. ‘De angel was eruit en de organisatie gezond,’ zegt Van Ekris trots. Een van de belangrijkste onderdelen bij het omvormen voor hem is daarin altijd het menselijke aspect geweest. Juist als het niet goed gaat met een bedrijf. ‘Voor de toekomst is dat heel belangrijk. Je hoeft niet in te boeten op het menselijke aspect. Dat zijn dingen die we soms vergeten. Het zijn de simpele dingen: ‘doe wat je zegt, zeg wat je doet’ en voer daarbij voortdurend de open dialoog vanuit jezelf en vanuit het management.’

In 2016 maakte van Ekris de overstap naar Danone. Vol enthousiasme spreekt hij over de organisatie. ‘We hebben als motto ‘One Planet, One Health’, waarbij we gezondheid willen brengen naar zoveel mogelijk mensen via voeding. In onze Early Life Nutrition-divisie, met babyvoeding, maken we dit specifieker door met z’n allen een verschil te maken in de eerste 1000 dagen van een mensenleven. Daar wil ik me als mens ook aan verbinden.’ Ook bij Danone bouwt Van Ekris verder op zijn opgedane kennis en ervaring in veranderende organisaties. In een weiland van 8,4 hectare zetten we vanaf de grond een compleet nieuwe state-of-the-art locatie neer. Hét vlaggenschip in babypoeder van Danone waar ruim 240 miljoen dollar in is geïnvesteerd. ‘Nutricia Cuijk bv maakt al meer dan honderd jaar gespecialiseerde babyvoeding die we naar honderd landen in de wereld versturen. We verhuizen nu hemelsbreed vijf kilometer. Vanuit het centrum van Cuijk naar een nieuw bedrijfsterrein. Onze medewerkers verhuizen mee en het is vanuit een HR-perspectief een enorme complexiteit om deze transitie in goede banen te leiden’.

'De basis om de transitie te begeleiden: in co-creatie, menselijk en transparant.'

‘Hoe ga je daarmee om?’ Van Ekris grijpt terug op zijn eerdere ervaringen en naar de Marseille-speech in 1972 van Antoine Riboud, de belangrijke grondlegger van het moderne Danone: ‘Een zeer inspirerende speech waarin hij een vernieuwende benadering geeft rondom social responsibility. Met een dubbele doelstelling voor de onderneming: zowel business-succes als sociale progressie zijn belangrijk voor het langetermijnsucces van de organisatie. ‘Dit was voor mij een belangrijke basis om de transitie te begeleiden: in co-creatie, menselijk en transparant. In partnership met onze managers, medewerkers, OR en de vakbonden. We maken gebruik van het collectief om voortdurend het beste te kunnen doen voor het bedrijf en de medewerkers. Deze manier van werken zorgt voor hoge betrokkenheid en de juiste beslissingen.’

De drie waarden co-creatie, menselijk en transparant neemt Van Ekris niet alleen mee als hij in gesprek is met de OR, maar ook naar de leidinggevenden en medewerkers. Zo organiseert het managementteam van Nutricia Cuijk bijvoorbeeld tafeldialogen. Dan nodigen ze maandelijks iedereen uit die jarig is. ‘Op die manier krijg je een heel divers gezelschap dat van alles bespreekt. Het gevoel van mensen rondom de transitie, dingen die opvallen of waar ze trots op zijn, maar ook zaken waarvan ze willen dat er echt iets aan gebeurt.’ Ook daar gaat Van Ekris dus weer menselijk en transparant de dialoog in. En als HR-directeur vindt hij dat hij dat zelf ook moet uitdragen. ‘Ik praat met iedereen. Kennelijk vinden mensen dat heel fijn. Het neemt een soort spanning weg,’ glimlacht hij. ‘Ik heb ook een heel fijn HR-team, met mensen die zichzelf zijn. Het is een oprecht, enthousiast en gedreven team, dat vind ik ontzettend belangrijk.’ Het is ook wat Van Ekris typeert. ‘Heel herkenbaar is mijn lach. Ik ben een heel positief mens. Ik heb geleerd in mijn leven om goed te relativeren. Je kan bij de pakken neer gaan zitten, maar ik kijk liever naar wat er wel is.’ Van Ekris onderstreept dit met een karakteristieke lach. ‘Als HR-directeur ben ik mezelf, een rebel with a cause. Ik ga voor het grotere goed.’ Dat iedereen zichzelf kan zijn, heeft ook sterk te maken met de cultuur volgens Van Ekris. Medewerkers weten wat hun rol is in het grotere geheel. ‘Niet alle satisfiers zijn hetzelfde, maar als je vraagt aan mensen waarom ze graag voor Danone Nutricia werken, dan zien ze het als onderdeel van zichzelf en dat geeft voldoening’.


 ‘Vaak maken we het in ons hoofd veel groter dan het eigenlijk is'


Om een toekomstbestendig HR-team te bouwen, is Van Ekris als eerste gaan kijken naar de profielen binnen zijn eigen team. ‘Talent is enorm belangrijk, met name de wendbaarheid van iemand. Met de juiste profielen kan je de toekomst gaan vormgeven.’ Talent of Learning & Development is waarschijnlijk ook de volgende stap voor Van Ekris binnen Danone. Een nieuwe uitdaging op het snijvlak van strategie, transformatie en organisatiecultuur. ‘Die verbindingen leggen is mijn signatuur.  Daarnaast vindt Van Ekris dat HR ook gewoon de dingen die ze doet, goed moet doen. ‘Alles moet kloppen. Ik leg de lat voor mezelf en voor het team hoog. We dagen elkaar uit. Ik dacht in het begin; dat vindt mijn team vermoeiend, maar het werkt juist heel inspirerend. En vaak maken we het in ons hoofd veel groter dan het eigenlijk is. Door levenservaring en het gewoon te doen, leer je zelf hoe je daarmee om moet gaan.’ Van Ekris eindigt met een kenmerkende positieve noot. ‘Ik vind het leuk om die lessen te delen en heb het altijd naar mijn zin binnen HR. Ik voel me echt bevoorrecht dat ik dit soort werk mag doen.’

Volg de HRtop100

linkedin-icontwitter-icon