Veronique Klaassen

Véronique Klaassen

HR-directeur bij DELA

linkedin icon

‘HR is mensen, maar mensen werken in een wereld vol technologie en mogelijkheden’

Werken voor een uitvaartmaatschappij; het zal wellicht niet in veel mensen als eerste keuze opkomen. Maar voor de mensen die bij coöperatie DELA, een uitvaart- en verzekeringsmaatschappij, werken is dat het vaak wel, zo zegt Véronique Klaassen, HR-directeur bij de organisatie. ‘Het zijn vaak mensen die enorm graag iets voor een ander willen doen. De ander willen helpen om betekenis te geven aan een afscheid, zodat mensen kunnen doorgaan na een enorm ingrijpende gebeurtenis. Mensen die bij ons op sollicitatie komen hebben het daar echt over. Het is echt een vak, maar je moet het wel kunnen loslaten en je grenzen kunnen stellen. Dat is ook wel een uitdaging.’

‘Ik haal eruit wat erin zit, dat is wie ik ben en hoe ik leef,’ zegt Véronique ter introductie. Na een studie organisatiewetenschappen in Nijmegen is Véronique min of meer per ongeluk de IT-wereld ingerold waar ze veel verschillende dingen heeft gedaan. Business consultant, adviseur en programma management. In 2011 maakte ze de stap naar P&O en sinds vier jaar zit ze in het directieteam van DELA. Op het eerste gezicht misschien een vreemde combinatie; IT en HR, maar voor Véronique een hele logische. ‘HR is mensen, maar mensen werken in een wereld vol technologie en mogelijkheden. Ik vind dat hele interessante vraagstukken. Techniek zelf vind ik niet zo interessant, maar wél de mensen die er gebruik van maken en hoe je het werk beter kan maken.’

De functie die Véronique nu bekleedt past haar ‘als een goede schoen.’ HR heeft volgens haar een cruciale rol binnen de organisatie. Altijd al, maar nu in het bijzonder. ‘Als ik kijk naar wat er nu speelt in de wereld en binnen DELA, dan vind ik die uitdaging heel mooi. Ik gun iedereen dat we mogen werken tot we met pensioen gaan en dat het zo leuk en fijn mogelijk is. Dat je er warm van wordt en er ook echt voor wilt gaan.’ Toch vindt Véronique de term ‘werkgeluk’ een ingewikkelde. ‘Ik vind het een mooie term, maar ook een moeilijke. Ik ga wel voor geluk, maar duurzaam geluk. Betekenisvol leven en betekenisvol werk. Zo kleur ik geluk in. Ik vind het heel waardevol om daar het gesprek over te voeren en als organisatie mee bezig te zijn.’ Geluk houdt dus voor Véronique niet noodzakelijk in dat elke dag ontzettend leuk moet zijn, zolang je maar in een ontwikkeling zit en het je helpt om een stap te zetten. Daaruit blijkt ook hoe Véronique naar het leven kijkt. ‘Ik heb altijd een oplossing. Als mensen vast zitten, weet ik altijd wel een manier om eruit te komen.’

Dat blijkt ook het feit dat Véronique zélf aan de directie heeft aangegeven dat ze aan tafel wilde zitten. Vanwege haar persoonlijke ontwikkeling, maar ook omdat ze vindt dat eigenlijk vrijwel elk gesprek – of het nu gaat over begrotingen of governance – altijd over mensen gaat. ‘Het gaat ook heel erg over hoe we met elkaar samenwerken. En wat betekent dat dan? Dat zijn discussies waar je als HR aan kunt bijdragen. Ik vond het spannend om te zeggen, maar een halfjaar later hebben we het geëffectueerd.’

 

‘Regelmatig moet je zeggen: “het hoeft niet meer dan perfect te zijn”’

 

Bijzonder is dat in zorgberoepen in plaats van te weinig betrokkenheid, vaak juist te veel betrokkenheid is. Helemaal wanneer het gaat om een uitvaart. ‘We hebben veel vestigingen door het hele land, tachtig ongeveer, en daar werken vooral mensen die iedere dag in de weer zijn om onze klanten te helpen. Regelmatig moet je zeggen: “het hoeft niet meer dan perfect te zijn”. En een uitvaartverzorger denkt: hoe kan je dat zeggen? Dat moet het wel, het is het laatste afscheid. En dat klopt, maar als er iets fout gaat, dan lossen we dat op met elkaar. Je kunt terugvallen op hele kundige collega’s.’ Hoe creëer je dan toch zo’n cultuur dat daar ruimte voor komt? Véronique ziet dat het gesprek daarvoor van groot belang is, de dialoog. ‘Er moet zoveel geregeld worden voor een uitvaart, dat er altijd wel iets mis kan gaan. Dat is niet fijn, maar we zijn met elkaar tot veel in staat: we lossen het wel op. Dat vertrouwen wil ik mensen meegeven zodat ze niet verkrampt raken in het werk of totaal overstuur zijn als er iets mis gaat. Heb het er over met elkaar. Bespreek wat er gebeurt en waar je tegenaan loopt. Ik denk dat dat een van de grootste opgaves is voor organisaties. Zorgen dat die dialoog open blijft.’ 

Véronique ziet DELA als een bijzondere organisatie. ‘We staan midden in het leven, werken met ontzettend veel collega’s die enorm betrokken zijn en die elke dag het allerbeste doen voor nabestaanden. Dat maakt ook dat wij als staf, als hoofdkantoor, een soort tegenwicht moeten bieden. Je kunt je in dit werk helemaal geven voor anderen. Maar zet je zelf op de eerste plek. Als jij goed voor jezelf zorgt, kun je ook goed voor anderen zorgen. Dat is een uitdaging voor iedereen hier.’

Om de dialoog te bevorderen, organiseren ze bijvoorbeeld rondetafelsessies. ‘Dan horen we heel veel mooie levensverhalen. We hebben het dan bijvoorbeeld over thema’s zoals wat mensen vlak voor hun overlijden zeggen. Dat is dan vaak “had ik maar dit of dat gedaan”. En een van de dingen is vaak ook dat ze willen dat ze meer voor zichzelf hadden gekozen.’ Ze kunnen daar dan meteen ook die link leggen naar het beter voor zichzelf zorgen.

Binnen DELA richt Véronique zich nu verder op drie thema’s: motivatie, gezondheid en aanpassingsvermogen. Véronique licht toe: ‘Met motivatie bedoel ik eigenlijk dat er een paar dingen van belang zijn om gelukkig te kunnen werken en je pensioen op een heerlijke manier te halen. Dat is dat je weet wat je wilt en waar je goed in bent.’  Dat betekent voor Véronique dat je als medewerker je kwaliteiten inzichtelijk hebt. Wat vind je belangrijk en wat kost je juist energie? ‘Op basis daarvan kan je keuzes maken en daar helpen we als organisatie bij. We helpen je je persoonlijke koers scherp te houden en doelen te stellen. Als het nodig is, fris je die ook meerdere malen per jaar op. Daar voeren we ook het gesprek over.’  De tweede pijler is voor Véronique gezondheid, zowel lichamelijk als mentaal. ‘We zijn met elkaar aan het zoeken hoe we elkaar kunnen helpen het op de agenda te houden en er ook echt werk van te maken.’ Véronique noemt als voorbeelden het verbouwde kantoor waar ze het trappenhuis aantrekkelijker hebben gemaakt en een interne stappenchallenge. Allemaal niet verplicht, maar ze blijven er wél mee doorgaan, ‘zodat iedereen hopelijk aan zijn of haar trekken komt.’


‘Kijk om je heen, zorg dat je relevant blijft. Thuis en op het werk’


Het laatste thema is het aanpassingsvermogen. Geen gek thema in de wereld van nu. ‘Ik heb soms het gevoel dat mensen denken: Als ik dit kan, dan weet ik het wel en ben ik bij; dan kan ik het komende jaar vooruit. Maar dat is niet zo. Morgen is het weer achterhaald.’ Bovendien komt daar nog eens bij kijken dat we de wereld van morgen of volgende week ook slecht kunnen voorspellen. Dus moeten we volgens Véronique de nieuwsgierigheid blijven aanwakkeren. ‘Kijk om je heen, zorg dat je relevant blijft. Thuis en op het werk. Zie wat er gebeurt, verdiep je erin en kijk wat dat voor jou betekent.’ Véronique denkt dat het voor vrijwel iedereen is weggelegd om mee te gaan. ‘Ik geloof dat mensen tot heel veel in staat zijn. Je kan wel gaan testen, maar je kunt ook gewoon zeggen dat je er vertrouwen in hebt. Ik vind dat we als werkgever verantwoordelijk zijn om medewerkers daar op te wijzen en te inspireren. De spiegel voorhouden en vervolgens ga je met elkaar een ontwikkelplan maken om weer een volgende stap te zetten. Dat doe je met elkaar.’ Het is wat DELA ook typeert, zegt Véronique. En de reden waarom ze ook een Great Place To Work zijn geworden.

Het met elkaar doen, de dialoog aangaan. Véronique lijkt het steeds weer te benadrukken. En daarbij ook het immer zo belangrijke geluk in je werk. Dat betekent lang niet altijd dat je verticaal omhoog moet gaan. ‘Je moet doen waar je gelukkig van wordt,’ zegt Véronique. ‘Maar wel zorgen dat je relevant blijft. Het gaat erom dat je als individu de dingen doet waar je blij van wordt. Ik vind het afschuwelijk dat er in Nederland zoveel mensen zijn die een burn-out hebben. Dan doen wij met elkaar iets fout. Ik droom ervan dat het beter wordt.’

Heel verrassend is het misschien niet dat Véroniques lijfspreuk is: ‘volg je hart, dat klopt altijd.’ ‘Dat is ook iets wat ik vaak tegen mijn kinderen zeg. Maar dat kan heel moeilijk zijn. Begin daar maar. Het is een makkelijke zin, maar daarachter komen en de hulp accepteren van de mensen om je heen is het mooiste wat je kan doen.’

Véronique Klaassen is werkzaam bij uitvaart- en verzekeringsmaatschappij DELA. Véronique heeft in verschillende functies bij de coöperatie gewerkt. Sinds 4 jaar is zij HR-directeur. Vanwege de manier waarop DELA-medewerkers binnen en buiten DELA met elkaar omgaan, en vanwege de persoonlijke voorkeur van Véronique, noemen we haar in dit interview bij haar voornaam. 

Volg de HRtop100

linkedin-icontwitter-icon