Ulla Ellens

Associate Director HR Business Partner bij Coca-Cola European Partners

linkedin icon

Ten tijde van het interview was Ulla Ellens HR-directeur bij The Greenery.

‘Succes van een organisatie bestaat uit mensen die weten wat ze wel en niet kunnen.  
En niemand kan alles.’

Geen strak geplande carrière, maar kansen gegrepen die langs kwamen. Zo omschrijft Ulla Ellens, HR-directeur bij The Greenery, haar loopbaan tot nu toe. Dat kwam haar niet aanwaaien, maar Ellens denkt altijd in oplossingen, nooit in problemen. ‘Ik heb kansen gekregen, maar aan de andere kant creëer je die misschien ook wel zelf.’  
 
Ulla Ellens is min of meer per toeval het HR-vak ingerold. ‘Toen ik studeerde, dacht ik niet dat ik twintig jaar later HR-directeur zou zijn.’ Toch ligt het vak inmiddels dicht aan haar hart. Na een achtergrond in voornamelijk werving & selectie voor grote en minder grote bedrijven, kreeg ze de kans om bij The Greenery – een organisatie die zich bezighoudt met in- en verkoop en logistiek van groente en fruitin heel Europate richten op organisatieontwikkeling. Uiteindelijk groeide ze door naar de functie van HR-directeur, waar ze zich gedurende de zeven jaar dat ze de rol nu bekleed, heeft bezighouden met uiteenlopende thema’s. ‘Vijf jaar geleden werd er sterk gereorganiseerd’ zegt ze daarover. ‘Nu staat het ontwikkelen vande organisatie op de agenda.’ Ellens vindt het ook een stuk leuker om met groei bezig te zijn, maar erkent dat het ook zeer leerzaam is om te weten hoe een reorganisatie werkt. ‘Maar bouwen is nu eenmaal leuker dan afbreken; hoe noodzakelijk ook. Tegelijkertijd zie je wel hoe het knap het HR-teamde reorganisatie heeft opgepakt. We hebben met elkaar echt onze schouders eronder gezet.’ 

 ‘Doen we wel de juiste dingen? Dat vindt niet iedereen een fijne vraag.’ 

Ellens kijkt vooral graag naar wat kan, en niet naar wat er niet kan. ‘Ik realiseer me dat we in HR-bezetting terug zijn gegaanmaar binnen het HR-team wil ik toch een beetje doorduwen. Hoe veranderingsbereid is het eigen team? Doen we wel de juiste dingen? Dat vindt niet iedereen een fijne vraag.’ Toch bedoelEllens dat nooit als kritiek, maar als een constante reflectie. ‘Iedereen maakt fouten en ik dus ook. Het gaat echter om zelfreflectie: hoe heb je iets aangepakt en zou dat een volgende keer hetzelfde zijn?’ Mede daardoor zijn ze bij The Greenery gestart met het afnemen van online assements voor de hogere functies, waar ook het component Learning Agility wordt getest. ‘Self awareness is daarin heel erg belangrijk, en daar ben ik ook op gaan focussen. Succes van een organisatie bestaat uit mensen die weten wat ze wel en niet kunnen. En niemand kan alles. Pas als je dat realiseert en hier met elkaar het gesprek over aangaat kom je verder.Die Learning Agility-test moeten ook alle mensen als onderdeel van de wervingsprocedure maken. Dat is af en toe best ingewikkeld, want het blijft een subjectieve meting, aldus Ellens. ‘Het assessment is geen doel op zich, maar vormt input voorhet gesprek. Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje. Maar als die test echt niet goed is, zien we van een aanbieding af.’

Het HR-team binnen The Greenery is daarin ook langzaam aan het veranderen, zo ziet Ellens. Daar komt ook weer die zelfreflectie de kop opsteken. ‘Ben je nodig voor de juiste dingen of ben je problemen van het lijnmanagement aan het oplossen? HR kan meer sturen. Zeg tegen die lijnmanager: “Helpt deze bezetting jou met het realiseren van je doelstellingen?” Dat versta ik onder de rol van business partner, waarbij HR een strategische rol pakt. Proactiviteit en eigenaarschap tonen.’ Dat geldt overigens voor de hele organisatie. En om dat voor elkaar te krijgen, investeert The Greenery nu meer dan ooit in het ontwikkelen en investeren van talent. Door middel van het bij elkaar leggen van data uit assessments en de beoordelingen van de afgelopen twee jaar, behaalde targets, maar ook zachte skills zoals Learning Agilityzijn binnen de organisatie hun top performers geïdentificeerd. Deze mensen volgen onder andere het leiderschapsprogramma ‘The Change Able Leader’. 

Om relevant te blijven voor de toekomst moeten we slagen maken 

Ellens geeft aan dat ze blij is dat er nu tijd en budget is voor zakenzoals leiderschaps- maar ook organisatieontwikkeling. ‘Hoe kunnen we onze organisatie aanpassen, hoe kunnen we bijvoorbeeld agile gaan werken? Meer over silos heen?’ Hoewel ze net pas bezig zijn met het optuigen van het eerste project, merk je dat Ellenshier heel enthousiast over is.‘Wij moeten op sommige plekken heel stabiel zijn, en op andere juist flexibelHierop moet je processen inrichtenOok verdere digitalisering is nodig. Onze businessis de verkoop van onze groenten en fruit aan onder andereretail (red. supermarkten). Als we dat in onze strategie opnemen, dan moeten we daar ook onze verkoopplannen op enten.Ellens geeft grif toe dat The Greenery op het gebied van digitalisering iets achterloopt. ‘Ik denk dat wij bijvoorbeeld laat inzetten op Employee Self Service-systemen en ook loonstroken verstuurden we nog lang via de post,’ lacht ze. ‘We hebben toen tegen de OR gezegd: dat kan echt niet meer. De employee engagement survey is onlangs wel volledig online uitgestuurd. Nu stellen we heel simpel een aantal vragen via een online systeem. We zijn er pas net mee begonnen, dus de uitslag is nog niet bekend, maar we weten wel dat de respons veel beter wordt. En het gaat er dan met name ook over wat je met die uitkomstendoet. Er moet een soort sense of urgency gecreëerd worden die uitnodigt tot verandering, dat is het belangrijkste. Om relevant te blijven voor de toekomst moeten we slagen maken, het kan niet anders dat onze in- en verkoopprocessen in de toekomst ook gedigitaliseerd gaan worden. 
 
Uit alles blijkt dus dat The Greenery stappen aan het maken is om mee te gaan met de toekomst. Dat komt volgens Ellens met name door de focus die ze hebben aangebracht inde organisatie. Om te zorgen dat die focus ook gewaarborgd blijft, is het project Organisatieontwikkeling opgericht. ‘Het gaat hier met name om continu toegevoegde waarde te kunnen leveren en het relevant blijven van  de organisatie,’ zegt Ellens. ‘Voorheen kon het voorkomen dat een hele sessie niet door ging als een projectleider niet kon; nu zorg je voor een vervanger om het proces niet te stagneren.’

Niet alleen bij The Greenery ziet Ellens een transformatie, maar ook buiten de organisatie. ‘Ik denk dat juist HR nu heel erg belangrijk is in de beweging die we aan het maken zijn. Tijdens de industrialisatie werkte iedereen op het land maar werden mensen vervangen door machines. Nu gaan we het digitale tijdperk in en worden mensen vervangen door robots. Het gaat veel meer over relaties en sensitiviteit. Het is belangrijk dat HR daar een bijdrage aan levert. Want hoe geef je inhoudelijk vorm aan dit traject en hoe begeleid je die verandering? Hoe zorg je dat mensen niet bang zijn voor de toekomst? Er ontstaan andere beroepen waarvan we nu nog weten dat ze er zijn.’ Ellens zwijgt even, en zegt dan: ‘Dat moet je als een kans gaan zien. En dat onbekende voelt soms onprettig, maar dat is iets van alle tijden. Je kan als HR niet de angst voor iedereen wegnemen, maar hoe begeleiden we mensen in die verandering?En blijven kijken wat er nu nodig is en waar we naar toe gaan. Daar kan HR toegevoegde waarde hebben.’

Ulla Ellens is HR-Directeur bij The Greenery B.V., een coöperatie van 500 groente- , fruit- en champignontelers die al hun producten via The Greenery verkopen aan supermartketens in Europa, Noord Amerika en het Midden Oosten.

Website: The Greenery

HRtop100