Mariëlle de Macker

HR Director HEMA

linkedin icon

‘Gebruik regels niet om je achter te verschuilen’

 

Ze is de eerste HR-directeur in het directieteam van HEMA. Mariëlle de Macker vertelt hoe ze werkt aan een cultuuromslag binnen de organisatie.

Een afbeelding van een rookworst van vijf meter hoog. Dat is het eerste wat in het zicht springt bij binnenkomst op het HEMA-hoofdkantoor, of ‘support office’ zoals de directie het liever noemt: dienstbaar aan de klant én de medewerker. Het oer-Hollandse bedrijf van de tompoucen, kinderkleding en schoolschriften heeft in 2016 ook Mariëlle de Macker in zijn armen gesloten. Als HR-directeur en board member wil ze ‘medewerkers faciliteren om het optimale te kunnen geven voor de organisatie’ en gelijktijdig zorgen ‘dat ze voldoende uit hun werk halen’.

Dat klinkt overzichtelijk, maar is in de praktijk van alledag een uitdagende opdracht, lacht ze.

Toen De Macker begon in haar functie, trof ze een organisatie waar HR nog vooral administratief en transactioneel ingevuld werd. ‘Dat is natuurlijk ook de historie van HR, dat van de regeltjes, maar het is niet meer van deze tijd: je moet mensen helpen om zelf besluiten te nemen. Zo realiseer je eigenaarschap.’

Als voorbeeld noemt ze de beoordelingscycli. ‘Veel bedrijven richten zich steeds meer op dialoog en minder op formaliteit. Ik kan me voorstellen dat we die papiertjes over een aantal jaar de deur uit doen. Want je ziet dat het beoordelingssysteem er soms toe leidt dat mensen eerder minder met elkaar praten en dan ook nog eens over minder relevante dingen, het tegenovergestelde dus van wat je ermee beoogt. Mijn belangrijkste taak is om de werkcultuur aan de orde stellen: hoe mensen in hun werk staan en met elkaar omgaan. Niet alleen in de winkels, maar ook in de ondersteunende diensten op het support office, en ook in de directie hebben we hier veel aandacht voor. Regels zijn er niet om je achter te verschuilen, scherp gezegd. Als je speelt op een voetbalveld, dan moet daar een lijn omheen staan, maar daarbinnen kun je niet ontsnappen aan je eigen verantwoordelijkheid en speel je het spel met elkaar.’

‘Begin bij het gesprek’

Een belangrijke stap is om de relatie tussen medewerkers en hun leidinggevenden te versterken, verduidelijkt ze. ‘Dit concluderen we onder meer op basis van ons medewerkerstevredenheidsonderzoek,  als ook uit een samenwerking met de House of Hi. Dat is een social enterprise geleid door prinses Laurentien, waarmee we onderzoeken hoe wij effectiever winkelmedewerkers kunnen werven en behouden. Als leidinggevenden denken we soms nog in termen van opdracht geven en opvolgen. Heel verwonderlijk is dat misschien niet: zo zien onze filiaalmanagers vaak in korte tijd tal van nieuwe winkelmedewerkers voorbij komen. Maar je ontwikkelt natuurlijk betere relaties door echt met elkaar in gesprek te gaan en de ander de ruimte te geven om vraagtekens te zetten bij een besluit. Zo kun je elkaar helpen om bewuster in het werk te staan en betere besluiten te nemen.’ Met goede onboarding, training en opleiding probeert HEMA hier vorm en inhoud aan te geven. ‘De HEMA-waarden zijn telkens leidend: zij staan voor de cultuur die wij met elkaar voor ogen hebben. We houden medewerkers geregeld op de hoogte van de HEMA-strategie, onze nieuwe producten en nieuwe winkels in het binnen-en buitenland. Ook hebben we begin dit jaar een online platform gelanceerd – hey HEMA – waarop alle medewerkers aangesloten zijn, dus ook die in het buitenland. Hier staat het laatste nieuws, maar kun je ook vragen stellen of commentaar geven, je werkrooster en salarisstrook bekijken en een eigen netwerk van collega’s opzetten en onderhouden.’ De Macker hoopt dat deze open houding ‘tot in de haarvaten van de organisatie’ gevoeld gaat worden. ‘Met alleen een toolkitje zijn we er dus niet.’

Verbinden is dus belangrijk, zónder dat er noodzakelijkerwijs meer regels komen, benadrukt De Macker. Tegelijkertijd moet die verbinding ruimte laten voor diversiteit. ‘Iedereen moet zich hier thuis kunnen voelen, ongeacht achtergrond. HEMA is van en voor iedereen. Dat betekent dat we hier plek hebben voor iedereen. Zo hebben we heel bewust ook mensen in ons midden met een afstand tot de arbeidsmarkt, waaronder vluchtelingen, ex-gedetineerden en mensen die slachtoffer waren van mensenhandel. Die open houding maakt HEMA echt HEMA, en daar willen we nog veel meer van zien.’

Het mooiste zou zijn als het medewerkersbestand een afspiegeling is van de samenleving, beaamt ze. ‘Zodat de klant direct ziet dat HEMA echt voor iedereen is, van de klant die hier al generaties komt tot de hippe millennial. Wij zijn die vertrouwde plek waar je nog met je moeder naartoe ging, van de rookworsten en gebakjes, maar ook die winkel die gericht is op de toekomst, die je inspireert en waar je altijd terecht kunt, dan wel in een van onze leuke, winkels dan wel op de bank thuis, met de tablet of smartphone op schoot.’

‘Stem je aanpak af op de industrie’

Als kind kwam De Macker al bij HEMA: ‘Gek genoeg betreft mijn herinnering geen rookworst, maar een kroketje halen,’ lacht ze. ‘Dat deden mijn ouders en broertje in de HEMA in de Grote Staat in Maastricht.’

Dat ze nu voor de organisatie kan werken, vindt ze ‘ontzettend uitdagend’. ‘HR is natuurlijk een transversal skill, je kunt er overal mee uit de voeten, maar je moet wel telkens goed snappen hoe een bedrijf werkt om er effectief te zijn.’ Tegelijkertijd wil ze het in haar werk ‘luchtig’ houden. ‘Mijn lijfspreuk luidt: Don’t sweat over the small stuff, it’s all small stuff. Je moet nieuwsgierig zijn in dit werk, maar ook kunnen relativeren.’ Voor ze bij HEMA kwam, werkte ze onder meer bij de multinational GE binnen de takken chemicals, financial services, corporate en health care; ze woonde onder andere in Brussel, Parijs en Londen. ‘Toen ze mij aanstelden bij HEMA dachten ze: mooi, al die internationale ervaring kunnen we hier direct implementeren,’ zegt ze. ‘Maar zo werkt het niet. Elke industrie is anders en vraagt om een eigen aanpak. Retail is bij uitstek kortcyclisch, waarbij je onder andere bondig met winkelmedewerkers moet kunnen communiceren. Zo moeten berichten niet langer zijn dan het scherm van een smartphone, anders leest niemand het.’

Het aanbod om voor HEMA te gaan werken kwam op een goed moment, herinnert ze zich. ‘Ik was een aantal jaren ervoor terug naar Nederland verhuisd om dichter bij mijn ouders te zijn, die een beetje begonnen te kwakkelen. Dat heeft me bij Randstad gebracht, ook zo’n prachtig Nederlands merk. Na zo’n vijf jaar kreeg ik ineens een telefoontje, of ik wilde solliciteren bij HEMA.’

Daarop ging ze ontbijten in het Hilton met Tjeerd Jegen, die toen net als CEO was aangesteld. ‘Hij wilde gelukkig echt ontbijten, niet alleen een glas water drinken,’ grinnikt ze. Jegen was bezig met het opbouwen van een nieuw directieteam, vertelde hij haar. ‘Toen hij aantrad, stond HEMA er niet heel best voor’ Jegen besloot om het directieteam te vernieuwen, het breder en diverser te maken, met onder meer nieuwe directeuren op commercie, marketing & communicatie, supply chain  en financiën. De Macker zou als eerste HR-directeur plaatsnemen in het directieteam.

‘Tot dan toe had HR vooral reactief kunnen opereren. Dan kwam er een boodschappenlijstje van de board: we willen dit nieuwe winkelconcept met dat aantal medewerkers, los maar op. Nu praten we vanaf het begin mee. We kunnen direct zeggen: als je dit wilt, hoe kunnen we dit dan meenemen in de gesprekken over de arbeidsvoorwaarden of wat betekent dit voor onze talent acquisition power? Dan krijg je een heel ander gesprek.’

 

Auteur: Winnifred Jelier
Website: Hema

Volg de HRtop100

linkedin-icontwitter-icon