Kirsten Nijmeijer

HR-directeur bij Vermaat

linkedin  

‘Gastvrijheid, dat moet in je genen zitten’

Kirsten Nijmeijer stapte als HR-directeur in de diverse wereld van Vermaat, het horecabedrijf met een klantenbestand van Circuit Zandvoort tot het Rijksmuseum.

Als je ‘Vermaat’ zegt, gaat er niet direct bij iedereen een belletje rinkelen. Maar zeg je ‘Netflix’, ‘Nuon’ of ‘Booking.com’ dan is het een ander verhaal, en dat terwijl Vermaat bij al deze organisaties al jaren verantwoordelijk is voor de bedrijfsrestaurants. ‘Vermaat is een van de grootste horecabedrijven in Nederland, maar niet zo veel mensen weten dat,’ glimlacht Kirsten Nijmeijer, sinds vorig jaar HR-directeur bij Vermaat. Achter haar prijkt een print van het bonte dierenschilderij De menagerie, dat deel is van de collectie van het Rijksmuseum, óók een van de klanten van Vermaat.

Die bescheiden naamsbekendheid speelt de organisatie soms parten bij het vinden van nieuwe medewerkers, beaamt Nijmeijer. ‘Ook al komen veel nieuwe medewerkers binnen via de opdrachtgever.’ Zo kloppen er geregeld enthousiaste jongeren aan de deur bij Circuit Zandvoort, nóg een klant, die ze vriendelijk doorverwijst naar Vermaat, zegt ze. ‘Maar goede werving blijft een uitdaging. Bovendien is er krapte op de arbeidsmarkt. We moeten extra ons best doen om mensen binnen te halen en ze te behouden.’

Het bedrijf organiseert onder meer castingdagen. Telkens wordt gekeken of kandidaten ‘het juiste DNA’ hebben, en beschikken over hun kernwaarden. ‘We hire for talent, we train for skill. Een biertje leren tappen is een kwestie van oefenen, maar het moet in je genen zitten om mensen te willen serveren. Zolang je beschikt over dat talent voor gastheerschap, weten we altijd wel ergens de juiste plek voor je.’ Maar hoe kom je erachter of iemand dat heeft? ‘Dat is inderdaad de vraag. Zoiets kun je lastig meten. We gaan nu af op wat we meekrijgen in het sollicitatiegesprek. Wat beweegt ze? Waarom willen ze die baan?’

‘Zorg voor maatwerk en verbinding’

Vervolgens komt het aan op een goede aansluiting op de individuele behoeften: ‘We werken natuurlijk met een cao, binnen vaste kaders. Maar er is ook veel speelruimte. Let’s make it yours. Hoe zorgen we dat jij niet alleen bij de baan past, maar de baan ook bij jou, zodat je er goed in kunt functioneren? Dat je er de beste versie van jezelf in bent of kunt worden? Sommigen werken liever wat meer voor extra inkomen, terwijl anderen de voorkeur geven aan meer vrije tijd. De een schrijft zich graag in voor een bootcampsessie, terwijl de ander liever deelneemt aan een wandelprogramma. We proberen alles uniek te maken, te zorgen voor maatwerk. Dat geldt ook voor de doorstroming: als je bij ons chef-kok bent en kinderen krijgt, wil je misschien minder vaak ’s avonds werken en bijvoorbeeld liever in een bedrijfsrestaurant aan de slag. Door onze omvang van 330 locaties kunnen we zo’n mogelijkheid bieden.’

Sowieso wil Nijmeijer graag dat medewerkers meer over de grenzen van hun werkplek heen gaan kijken. ‘Mensen voelen zich bij ons vaak sterk verbonden met de locatie waar ze werken. Daar komen ze immers elke dag en hebben ze hun collega’s. Die verbondenheid is belangrijk, maar we moeten ook zorgen dat mensen elkaar binnen de rest van de organisatie weten te vinden.’ De eerste stappen hiertoe zijn gezet, zegt ze. ‘We hebben twee keer per jaar de Inspiration Market, een festival met een spreker, waarbij mensen van de locaties en het servicekantoor elkaar kunnen ontmoeten. Ook zijn er netwerkevents. Laatst een over ideale leidinggevenden. Dan merken medewerkers dat ze vergelijkbare wensen hebben, dus ongeacht de locatie, zoals een leidinggevende die je laat schitteren, die je helpt, maar ook ruimte geeft.’

Een volgende stap is verbondenheid op meer dagelijkse basis. Een medewerkers-app zou mogelijk uitkomst bieden, knikt ze. ‘Met het laatste nieuws en cursusinformatie, ja. Maar ook om productkennis te trainen of recepten uit te wisselen, waarom niet?’ De locaties hebben namelijk veel vrijheid in wat ze serveren of inkopen, verduidelijkt ze. ‘En als ze iets willen doen rond Moederdag of zoiets, dan kan dat.’ Het contrast met haar allereerste baantje is groot, lacht ze. ‘Ik werkte bij McDonalds. Ik vind het idee geweldig hoor: overal ter wereld smaakt de hamburger hetzelfde. Maar het fastfoodconcept past niet bij Vermaat. In onze sector wil de klant continu verrast worden. Dan kun je niet met standaardrecepten aan komen zetten. Dan moet je gaan inzetten op wat medewerkers zelf kunnen creëren en ze dus helpen om hierin initiatief te nemen.’ En dat laatste doet Vermaat ook, zegt ze: onder meer via het eigen opleidingsinstituut, de Vermaat Academy, waar medewerkers naast BHV- en SVH-cursussen opleidingen kunnen volgen. ‘Bijvoorbeeld in klantbeleving of om barista te worden.’

‘Handel vanuit overtuiging’

Nijmeijer begon als HR-manager in 2002 bij telecombedrijf Avaya, werkte kort voor eBay en stapte toen over naar Mexx. ‘Ik voelde me er direct thuis. Mode is emotie, net als HR. Hoe ouder ik word, hoe meer ik dat aspect belangrijk vind: de juistheid van besluiten moet ik ook in mijn onderbuik voelen. Als ik dat niet doe, krijg ik daar later last van.’

Na Mexx werkte ze nog voor de modebedrijven PVH, WE Fashion en Hudson’s Bay. Maar daar, bij Hudson’s Bay, kwam er anderhalf jaar geleden een ommekeer: ‘Mijn dochtertje werd ziek.’ Ze stopte uiteindelijk met haar werk en nam een sabbatical.

‘Ik sta inmiddels anders in mijn werk, ook al is het lastig te zeggen hoe dan. Zachter misschien. Ik werk nog steeds veel en hard, maar ben bewuster bezig om voor een goede balans te zorgen tussen werk en privé: ik wil er ook zijn voor mijn gezin.’ Ondanks haar liefde voor mode is ze blij dat ze nu in een andere branche werkt, zegt ze. ‘Hier zijn andere uitdagingen. Daar was ik wel aan toe.’

Ze typeert zichzelf niettemin als ‘zakelijk’. ‘Gevoel is belangrijk, maar ik ben niet zweverig. Ik neig meer naar de bedrijfskant van HR: ik kijk wat de uitdagingen zijn voor de organisatie – waar lopen we tegenaan? – en welke tools geven we de mensen om daar goed mee omgaan.’

Haar lijfspreuk luidt: Be the change you wish to see in the world, een uitspraak van Gandhi. ‘Ik geloof dat je zelf het goede voorbeeld moet geven, wil je dat anderen je volgen. Practice what you preach. Als je iets niet echt voelt of vindt, dan merken mensen dat. Je hoeft zelf niet perfect te zijn, maar wel proberen oprecht, vanuit overtuiging, te handelen. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat mijn collega’s weten dat ik er voor ze ben, maar heb niet altijd tijd om met ze te spreken. Ik maak afspraken met ze en als ik dan met ze spreek, hebben ze mijn volledige aandacht. Zo probeer ik te laten zien dat het oke is als je niet altijd beschikbaar bent, dat beschikbaarheid niet hetzelfde is als steun.’

‘Wees een disruptor’

Wat brengt de toekomst voor HR? ‘Ik denk dat veel vakbroeders nog de traditionele rol van HR-professionals verwachten, dus het administreren en controleren. Dat doen wij natuurlijk ook bij Vermaat: we verzamelen en vergelijken data over verloop, ziekteverzuim, instroom van talent, beoordelingen, enzovoorts. Die data worden steeds belangrijker. Maar de crux is: hoe interpreteer je ze? Je moet het totaalplaatje kunnen zien: weten wat er speelt in je organisatie en op de markt, en dan met innovatieve oplossingen komen. Ik denk dat we nog wel wat meer disruptors mogen zijn: HR moet je meenemen in het bedenken van oplossingen en er niet los van koppelen.’

HR zal in de toekomst enkel belangrijker worden, denkt ze. ‘Zeker ook binnen de horecabranche. In de maatschappij gaat het steeds meer over beleving en emotie: hoe je iets consumeert, wordt belangrijker. En voor het creëren van die beleving zijn onze medewerkers natuurlijk het grootste goed. Zij maken het verschil.’

Website: Vermaat
Auteur: Winnifred Jelier

Volg de HRtop100

linkedin-icontwitter-icon